søndag den 1. november 2009

Litt om: kjærlighet

Her er et lite papir, som er en relativt liten quote samling, alle håndtere fenomenet "kjærlighet" v. Lev Tolstoj.

"Love hindrer død. Love is life. Alle, alt som jeg forstår, forstår jeg bare fordi jeg elsker. Everything is, finnes alt, bare fordi jeg elsker. Alt er forent med det alene. Kjærlighet er Gud, og å dø betyr at Jeg, en partikkel av kjærlighet, skal gå tilbake til den generelle og evig kilde. " Thoughts of Prince Andrew Bk XIII, Ch. 16,

"Seize the lykkestunder, elske og bli elsket! Det er den eneste virkeligheten i verden, alt annet er dårskap. Det er det én ting vi er interessert i her."
Bok IV, Ch. 11

"Å elske livet er to elsker Gud. Hardere og mer velsignet enn alt annet er to elsker dette livet i sin lidelse, i ufortjent lidelse."

Alle sitater er fra War and Peace (Krig og fred)
Lev (Nikolayevich) 1828-1910 Tolstoj, russisk forfatter.

Kjærlighet er en av de 5 sentrale følelser (de fire andre er hat, misunnelse, skyldfølelse og angst), og ordet i seg selv er av den tidligere danske agent substantiv kærlegh, kærlek «kjærlighet», som består av adj. kjære pluss suffikset-LEGHE,-lek 'utseende, form, kvalitet "av den felles germanske Laika-'play'. Siden da er det satt sammen i mange sammenhenger, fra «en ly" Burning Love "(både kartoffelmosret og en plante Lychnis chalcedonica) ...